Korzyści zdrowotne wynikające z mango — kanał ogrodniczy


po co jeść mango?

Zgodnie z nowym obszernym przeglądem dostępnej literatury naukowej opublikowanym w Food & Function, mango i ich poszczególne składniki mają właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne, co może pomóc w zmniejszeniu ryzyka chorób przewlekłych.

Oprócz tego, że wiąże się z lepszym spożyciem składników odżywczych i jakością diety, badania sugerują, że spożywanie mango może być ważne dla kontroli glikemii, mikrobiomu, a także zdrowia naczyń, mózgu, skóry i jelit.

Mango dostarcza wielu cennych składników odżywczych, w tym witaminy C, witaminy A i błonnika, dostarczając zaledwie 100 kalorii na jedną porcję filiżanki.

Mango jest również źródłem fitochemikaliów – w tym kwasów fenolowych, mangiferyny, karotenoidów i galotanin – które są związane z wieloma działaniami prozdrowotnymi, w tym przeciwzapalnymi, przeciwutleniającymi, przeciwcukrzycowymi, przeciw otyłości i przeciwnowotworowymi.

„Mango jest nie tylko jednym z popularnych owoców na świecie, ale zawiera szereg niezbędnych składników odżywczych i charakterystycznych składników bioaktywnych, które mogą odgrywać rolę we wspieraniu kluczowych funkcji metabolicznych, w tym działania przeciwzapalnego”, mówi Britt M. Burton-Freeman. Doktor, magister Center for Nutrition Research, Institute for Food Safety and Health, Illinois Institute of Technology oraz główny autor artykułu.

Jeść więcej mango, aby walczyć z otyłością i cukrzycą?

W ciągu ostatnich dwóch dekad częstość występowania otyłości i cukrzycy gwałtownie wzrosła; dieta odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu ryzyka obu wyników. Siedem prób na ludziach, w których podawano owoce lub puree z mango, mierzyło punkty końcowe otyłości lub cukrzycy; pięć badań dotyczyło osób z cukrzycą typu 2, a dwa badania dotyczyły osób otyłych lub ogólnie zdrowych.

Podsumowując, badania sugerują, że spożywanie mango może modulować odpowiedź glukozy u osób z cukrzycą. Mniej dobrze poznany jest wpływ spożywania mango na osoby z ryzykiem cukrzycy i uzasadnione są dalsze badania.

Chociaż efekty u ludzi nie są jeszcze pewne, w badaniach na zwierzętach zaobserwowano, że suplementacja mango zmniejsza ważne czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy, takie jak cholesterol całkowity, stosunek cholesterolu całkowitego do cholesterolu o wysokiej gęstości (HDL), trójglicerydy i stężenie glukozy .

W jednym z badań, codzienne przyjmowanie mango korzystnie modulowało bakterie jelitowe zwierząt na korzyść Bifidobacteria i Akkermansia, bakterii, które wiązały się ze zmniejszoną otyłością i poprawą wyników metabolicznych. Podczas gdy badania na zwierzętach wskazują, że mango może wspierać kontrolę glikemii, dalsze badania, szczególnie w dobrze scharakteryzowanych populacjach ludzi ze stanem przedcukrzycowym, będą ważne dla ujawnienia wartości zdrowotnej mango w kontroli cukrzycy.

Spożywanie mango w celu zmniejszenia chorób układu krążenia, poprawy cholesterolu

Otyłość i cukrzyca przyczyniają się do chorób układu krążenia, które są przyczyną 17,5 miliona zgonów rocznie, czyli 31% wszystkich zgonów na świecie. Fitochemikalia z mango i inne składniki, takie jak błonnik i kwasy organiczne, mogą odgrywać rolę w zdrowiu sercowo-naczyniowym. Chociaż żadne dane dotyczące ludzi nie są obecnie dostępne, a wpływ na ludzi nie jest znany, badania na zwierzętach sugerują, że związki zawarte w mango mogą odgrywać rolę we wspieraniu prawidłowego TC, stosunku TC do HDL, TG i przepływu krwi.

Mango potencjalnie poprawia zdrowie mózgu

Podsumowując, dane z badań na zwierzętach sugerują, że związki zawarte w mango mogą wspierać zdrowie mózgu, biorąc pod uwagę potencjalne działanie neuroprotekcyjne składników mango, w tym mangiferyny i gallotaniny, oraz ich działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Chociaż obecnie nie są dostępne żadne dane na ten temat na ludziach, badanie in vitro wykazało, że ekstrakty z mango hamowały toksyczność mitochondrialną wywołaną amyloidem beta w komórkach mózgowych szczura; toksyczność mitochondrialna może prowadzić do dysfunkcji mitochondriów, co jest wczesnym zdarzeniem w patogenezie choroby Alzheimera (AD).

Chociaż wpływ na ludzi nie jest znany, badania na zwierzętach sugerują, że spożycie mango może poprawić pamięć w oparciu o poprawę wydajności poznawczej w modelach upośledzenia funkcji poznawczych. 16 Niezbędne są dalsze badania, zwłaszcza na ludziach.

Mango – dobre dla skóry i jelit

Mango zawierają związki o właściwościach antyoksydacyjnych, idealne do ochrony składników skóry, w tym kolagenu. Chociaż dowody są bardzo ograniczone i opublikowano niewiele badań dotyczących mango i zdrowia skóry, dostępne dane są obiecujące i wymagają większej uwagi badawczej.

Odkrycia z ostatnich badań na komórkach i zwierzętach dostarczają wglądu w potencjalny wpływ mango na utrzymanie zdrowia jelit. Chociaż dane są ograniczone, wcześniejsze badania na zwierzętach sugerowały, że poszczególne składniki (tj. kwas galusowy, mangiferyna) znajdujące się w mango mogą odgrywać rolę w zdrowiu jelit lub zmniejszać ekspresję zapalenia jelit lub nieswoistego zapalenia jelit, obserwowanego we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego.

Chcesz dowiedzieć się więcej o korzyściach zdrowotnych mango?

Jak wyhodować roślinę mango w pomieszczeniu

Strona z faktami żywieniowymi na temat mango

Informacje żywieniowe dotyczące mango

pokrojone mango i mango rosnące na drzewie z nałożonym tekstem korzyści zdrowotne mango



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *