Pszenica kontra jęczmień: jaka jest różnica?

Wheat vs barley


Oba są spożywane jako pełne ziarna lub ziarna zbóż. Obie są uprawiane i cenione na całym świecie. Obydwa są częścią ludzkiej diety, zarówno przetworzone, jak i w całości. I obaj mają podobne struktury roślinne. Tak więc pszenica kontra jęczmień: jaka jest różnica?

Pełnoziarniste jest czymś, co ludzie w Ameryce Północnej bardzo dobrze znają. A zarówno jęczmień, jak i pszenica są ważne pod wieloma względami. Osoby z wrażliwością na gluten pszenny lub alergią na pszenicę mogą zamiast tego wybrać jęczmień, pamiętając, że substytut jest również kleisty. Oba są również bogatym źródłem błonnika pokarmowego.

Ale czy wiesz, że jedno z tych zbóż jest używane w paszach dla zwierząt gospodarskich? I chociaż oba są podstawą w produkcji napojów alkoholowych, jeden jest używany częściej niż drugi. Faktem jest, że są to różne ziarna o różnych sferach oddziaływania.

Tylko co? jest pszenica? Co to jest jęczmień? Omówmy te zboża i ich różnice botaniczne, rolnicze i żywieniowe.

Co to jest pszenica?

Pszenica zbliża się do zbiorów. Źródło: orangebrompton

Pszenica (Triticum aestivum) to roczna trawa, która rośnie od 3 do 5 stóp. W pełnej dojrzałości smukłe łodygi mają na końcach główki kwiatowe. Każda główka zawiera od 30 do 50 ziaren pszenicy. Dwie części rośliny są konsumowane przez ludzi: trawa (lub mikrozieleń) i nasiona. Trawa pszeniczna jest mielona, ​​aby zapewnić pożywny zastrzyk soku, ceniony w przemyśle spożywczym. Złotobrązowe nasiona są mielone na mąkę pszenną, która jest używana w wielu produktach spożywczych. W ostatnich latach ludzie powiązali ziarno z zespołem jelita drażliwego i nietolerancją glutenu, wywołaną reakcjami alergicznymi na aglutyninę z kiełków pszenicy.

Podsumowując, pszenica to trawa, która ma wiele zastosowań w żywności na całym świecie. To także zachęciło wielu do podjęcia diety bezglutenowej.

Co to jest jęczmień?

Jęczmień
rel=”nofollow”>Źródło: Stanco

Jęczmień (Hordeum vulgare lub Hordeum disticchum) jest również członkiem rodziny traw. To też jest trawa, dochodząca do 4 stóp wysokości. Górna część jęczmienia składa się z kłosów, które produkują od 20 do 60 ziaren. Ludzie spożywają jęczmień w całości w zbożach lub zmielony na mąkę jęczmienną. Jęczmień perłowy to najczęściej sprzedawana w sklepach pełnoziarnista odmiana tej rośliny. Jęczmień zawiera gluten w postaci hordeiny i jest również stosowany jako pasza dla zwierząt gospodarskich. Zwierzęta gospodarskie żywią się zarówno zbożem, jak i paszą. Jęczmień zawiera dużo składników odżywczych, w tym więcej błonnika niż ryż biały i brązowy. Jęczmień bez łusek jest często używany do dodania chrupki do sałatki lub czasami jest gotowany w zupie.

Podsumowując, jęczmień to trawa, która ma również różnorodne zastosowania na całym świecie. Posiada wysoką wartość odżywczą. Chociaż może być zamiennikiem pszenicy dla osób z określonymi alergiami na gluten pszenny, takimi jak pszenica, zawiera również jęczmień.

Co za różnica?

Pszenica vs jęczmień
Pszenica a jęczmień: jaka jest naprawdę różnica?

Zarówno pszenica, jak i jęczmień mają bardzo podobne właściwości i zastosowania, ale nie są tą samą rośliną. Tutaj zajmiemy się kilkoma różnicami, które pojawiają się w badaniu dylematu jęczmień vs pszenica.

Struktura roślin i nasion

Rośliny mają tak zbliżoną budowę, nic dziwnego, że są wykorzystywane do produkcji ziarna zbóż w ten sam sposób. Ponieważ są tak podobne, bardzo trudno jest odróżnić te dwie rośliny, zanim osiągną dojrzałość. Dzieje się tak, ponieważ nasiona – które powstają w późnej fazie reprodukcji – mają bardzo różne struktury. Jednym ze sposobów na odróżnienie jęczmienia od pszenicy jest zbadanie małżowin usznych lub obszarów w kształcie ucha, w których trawa odgałęzia się od łodygi rośliny. Małżowiny jęczmienne nie mają włosków i rozgałęziają się od łodygi. Małżowiny pszeniczne są znacznie mniejsze i bardziej włochate.

Każda roślina ma kolce, które wytwarzają główki nasienne. Tutaj jęczmień i pszenica nieznacznie się różnią. Kłos nasienny jęczmienia daje od 20 do 60 ziaren, podczas gdy kłos pszenicy daje od 30 do 50 ziaren. Same nasiona również mają bardzo wyraźne różnice. Podczas gdy zarówno jęczmień, jak i pszenica mają okrywy nasienne zwane lemma i palea, te z ziarna pszenicy są luźno ułożone, podczas gdy zewnętrzna warstwa jęczmienia jest zrośnięta z wewnętrznym nasieniem.

Nawyki i typy wzrostu

Istnieje sześć podstawowych rodzajów pszenicy. Każdy punkt poniżej omawia ich nazwy i nawyki rozwojowe:

  • Pszenica ozima twarda czerwona: roślina ta rośnie jesienią, a zbierana jest wiosną. Jest powszechnie stosowany w produktach pełnoziarnistych, a także mąkach uniwersalnych. Jest uprawiany na równinach środkowych Stanów Zjednoczonych oraz w Montanie, Idaho i Kalifornii.
  • Pszenica twarda czerwona jara: ta pszenica jest sadzona wiosną i zbierana w połowie lata. Jest zwykle uprawiana w Montanie oraz Północnej i Południowej Dakocie. Ta pszenica zbożowa jest używana do wzbogacania chleba ze względu na wysoką zawartość białka.
  • Pszenica zimowa miękka czerwona: wysiewana jesienią i zbierana wiosną. Uprawia się ją w północno-wschodniej części Stanów Zjednoczonych i często dodaje się ją do ciast.
  • Miękka biała pszenica: posadzona wiosną i zbierana późnym latem do wczesnej jesieni. Uprawiana w Michigan, Waszyngtonie, Oregonie i Idaho, roślina ta jest używana do zewnętrznej warstwy otrębów, dzięki czemu jest doskonała do produktów pełnoziarnistych.
  • Pszenica twarda biała: wysiewana wczesną wiosną i zbierana wczesną jesienią w Dakotach. Jest zwykle używany do robienia ciasta na makaron, ale jest również świetny dla osób poszukujących pełnych ziaren.
  • Pszenica durum: w połowie wiosny sadzi się tę pszenicę, a zbiera się ją późnym latem. Uprawia się ją w Północnej Dakocie, Montanie, Arizonie i Kalifornii.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje jęczmienia. Każdy punkt poniżej omawia ich nazwy i nawyki rozwojowe. Oba gatunki można wysiewać wiosną i jesienią, a dojrzewać w ciągu 60 do 70 dni. Uprawiane są głównie w Idaho i Montanie. Zauważ, że różne wersje każdego typu prawdopodobnie już nie istnieją z powodu modyfikacji genetycznych w selektywnej hodowli roślin:

  • Jęczmień sześciorzędowy (Hordeum vulgare): najczęściej uprawiany jęczmień. Nazywany „sześciorzędowym”, ponieważ kłosy na główce nasiennej wytwarzają 3 ziarna ułożone w sześciu rzędach wokół łodygi. Ziarna są mniejsze, a łuska obfita. Jest to najczęściej używane w paszach dla zwierząt, chociaż ostatnio jest używane do produkcji alkoholu w Stanach Zjednoczonych.
  • Jęczmień dwurzędowy (Hordeum disticchum): nie tak powszechny jak sześciorzędowy. U tego gatunku ziarno układa się w dwóch rzędach wokół łodygi. Ziarna są większe niż sześciorzędowe i mają mniejszą zawartość białka i łuski. To najlepszy jęczmień używany w dawnym i obecnym warzeniu piwa.

Rolnictwo

W rolnictwie na masową skalę uprawia się zarówno jęczmień, jak i pszenicę. Jednak pszenica zajmuje drugie miejsce na świecie jako podstawowy składnik diety. Ludzie stanowią średnio 19% swojej diety. Porównaj to z ryżem na 20% i zaczynasz dostrzegać, jak ważna jest pszenica pełnoziarnista. Z kolei jęczmień zajmuje czwarte miejsce w rankingu. Hodowcy uprawiają ją na obszarach, na których pszenica nie może rosnąć, zwykle na bardzo dużych wysokościach. Pszenica i jęczmień są same w sobie niezwykle ważnymi uprawami.

Przetwarzanie

Podczas produkcji jęczmień i pszenica są przetwarzane na różne sposoby. Pszenicę zazwyczaj mieli się na mąkę pszenną, otręby pszenne lub mąkę pełnoziarnistą. Pełnoziarnista mąka pszenna powstaje w wyniku mielenia pszenicy bez ekstrakcji otrębów pszennych i kiełków pszenicy. W oczyszczonej mące pszennej usuwa się zarodki i otręby pszenne. Mąka pełnoziarnista ma zatem bardziej ziarnistą konsystencję niż mąka biała lub zwykła mąka pszenna. Biała mąka pochodzi z przemiału tylko warstwy bielma nasion. Proces ten wskazuje, dlaczego mąka pełnoziarnista i zwykła mąka pszenna bardzo się różnią i mają różne korzyści zdrowotne. Mąka pełnoziarnista otrzymuje wyróżnienie „pełne ziarno”, które wskazuje na korzyści zdrowotne, których konsumenci szukają w sklepach.

Jęczmień nie musi być mielony, aby był spożywany. Zamiast tego jest przetwarzany na jęczmień łuskany, który jest używany w płatkach zbożowych i sałatkach. Czasami jest przetwarzany krok dalej w jęczmień perłowy, który jest po prostu wypolerowanym jęczmieniem łuskanym. Jęczmień łuskany jest zatem uważany za cały, podczas gdy jęczmień perłowy nie. Zarówno jęczmień łuskany, jak i jęczmień perłowy zawierają duże ilości błonnika pokarmowego. Jeśli chodzi o alkohol, słód jest istotną częścią procesu produkcji. Surowy jęczmień moczy się w wodzie przez 8 godzin, suszy, a następnie moczy przez kolejne 8 godzin, aby powstał słód.

Warto zauważyć, że resztki roślin po zbiorach są wykorzystywane z niemal identycznymi rezultatami: jako źródło słomy, szczególnie przydatne dla nas jako ogrodników jako rodzaj ściółki ze słomy.

Posługiwać się

Porozmawialiśmy trochę o zastosowaniach określonych rodzajów pszenicy i jęczmienia i ustaliliśmy, że każdy z nich jest bardziej odpowiedni w określonych sytuacjach. Jęczmień to pierwszorzędne zboże używane do produkcji alkoholu. Ludzie jedzą jęczmień w całości, wrzucany do zup i sałatek, ale połowa zbiorów jęczmienia w USA trafia na paszę dla zwierząt. Zwierzęta gospodarskie, takie jak świnie, kury, owce i kozy, jedzą jęczmień, a następnie stają się pokarmem dla ludzi.

Dotknęliśmy sposobów, w jakie ludzie jedzą pszenicę. Przetwarzanie białej pszenicy i innych rodzajów pszenicy umożliwia spożywanie jej w chlebie, ciastkach, makaronach i wszelkiego rodzaju ciastach. Używa się go w płatkach śniadaniowych i czasami używa się go do warzenia białego piwa (choć znacznie mniej niż jęczmień).

Odżywianie

Jeśli chodzi o niezbędne składniki odżywcze, jęczmień za każdym razem pokonuje pszenicę. Wysoka zawartość składników odżywczych w jęczmieniu bezpośrednio wiąże się z przetwarzaniem stosowanym w celu udostępnienia ziarna na rynku. Ponieważ jęczmień nie jest mielony, traci mniej składników odżywczych i zatrzymuje więcej błonnika. Z kolei pszenica biała w procesie mielenia traci składniki odżywcze.

Oba mają właściwości zdrowotne i są bogatym źródłem nierozpuszczalnego błonnika dla ludzkiego układu pokarmowego. Ale pszenica potrzebna do wspomagania układu pokarmowego blednie w porównaniu z jęczmieniem. Jeśli chodzi o błonnik i kontrolę poziomu cukru we krwi, pszenica nie jest tak dobra jak jęczmień. Otręby pszenne zawierają rozpuszczalny błonnik potrzebny do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, co z kolei pomaga w kontroli poziomu cukru we krwi. Niski poziom cukru we krwi przyczynia się bezpośrednio do zapobiegania chorobom serca. Jęczmień jest lepszy, jeśli chcesz ogólnie poprawić kontrolę poziomu cukru we krwi. Wysoka zawartość beta-glukanów w ziarnie sprawia, że ​​jest to skuteczniejszy lek spożywczy. Jeśli chodzi o błonnik, pszenica ma korzyści zdrowotne, ale jęczmień zawiera więcej składników odżywczych i żelaza. Jest świetny dla tych, którzy chcą zwiększyć liczbę czerwonych krwinek w celu zwalczania anemii.

Jęczmień pełnoziarnisty jest doskonałym źródłem żywienia klinicznego. Jest bogaty w witaminy z grupy B i wspomaga odchudzanie. Według badań medycznych osoby, które piją szklankę wody jęczmiennej przed każdym posiłkiem, częściej tracą na wadze. Z drugiej strony niewłaściwe spożycie pszenicy może zapobiec utracie wagi. Jęczmień jest również uważany za doskonałego sprzymierzeńca w profilaktyce raka jelita grubego. Ci, którzy spożywają 6 uncji dziennie, mogą zmniejszyć ryzyko raka okrężnicy o 15 do 20%.

Słowo o glutenie

Warto wspomnieć, że ci, którzy nie tolerują glutenu, nie powinni szukać jęczmienia jako opcji bezglutenowej. Oba ziarna zawierają gluten, choć w różnych formatach. Jeśli masz nadwrażliwość na gluten, oba ziarna spowodują problemy. Na przykład celiakia jest chorobą przewlekłą, która wynika między innymi ze spożywania dwóch zbóż, o których obecnie mówimy. Celiakii towarzyszą problemy trawienne, przewlekłe stany zapalne, a z czasem spożywanie glutenu może powodować problemy, które te zboża mogą leczyć u osób bez celiakii. Osoby z celiakią doświadczają charakterystycznego bólu żołądka i przewlekłego zapalenia jęczmienia, tak jak większość błonnika pszennego. Pamiętaj więc, że żadna z tych opcji nie jest dobra dla osób nadwrażliwych na gluten.


Zielone kciuki za tym artykułem:


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *